About

scroll down for English

Wira Wiri is de titel van een gamelanstuk van de legendarische componist Ki Nartosabdho (1925-1985). Dit stuk staat op een cassettebandje dat ik in 1999 heb gekocht toen ik een jaar lang veldwerkonderzoek heb gedaan in Yogyakarta. De muziek spreekt mij heel erg aan omdat op een traditioneel gamelanorkest het populaire genre dangdut wordt gespeeld.

In dangdut, ontwikkeld uit een mengsel van orkes melayu en rock, worden synthesizers en andere elektrisch versterkte instrumenten gebruikt. Ki Nartosabdho weet op een briljante wijze de kern van dangdut (dat overigens een onomatopee is van de Indiase tabla) in een geheel akoestische setting te integreren. Door de bronzen gongs en ketels van de gamelan en de kendhang (drums) van Ki Nartosabdho heeft dangdut een ander karakter gekregen, terwijl het toch herkenbaar is! 

Als eerbetoon aan deze meester en omdat wira wiri (=wirwar) wel een beetje bij me past, heb ik gekozen voor de naam Wira Wiri Productions. Meer informatie over gamelan en mijn veldwerkonderzoek kun je vinden in mijn scriptie uit 2000. Op deze site tref je verder recensies, radioshows en video’s die in de loop van de tijd zijn gepubliceerd.

Voor mijn werkzaamheden voor de Concertzender (als programmamaker van 1994-2004 en eindredacteur wereldmuziek van 2006-2009) verwijs ik naar de site van de Concertzender. Tussen 2010 – 2012 heb ik gewerkt bij de VPRO als webredacteur (Luisterpaal Radio 6 en concertverslaggeving) voor Radio 6 Soul & Jazz; en tussen 2014 – 2018 als redacteur/researcher voor Vrije Geluiden. Momenteel werk ik als freelancer aan allerlei projecten en zit ik in het panel van Transglobal World Music Chart. Verder verwijs ik graag naar mijn blog News and Noise!.


Wira Wiri is the title of a gamelan piece by the legendary composer Ki Nartosabdho (1925-1985). This piece is on a cassette tape that I bought in 1999, when I did fieldwork research in Yogyakarta for a year. The music really appeals to me because the popular genre dangdut is played on a traditional gamelan orchestra.

Developed from a mixture of orkes melayu and rock, dangdut uses synthesizers and other amplified instruments. Ki Nartosabdho brilliantly integrates the core of dangdut (which happens to be an onomatopoeia of the Indian tabla) in an entirely acoustic setting. Due to the bronze gongs and kettles of the gamelan and the kendhang (drums) of Ki Nartosabdho, dangdut has acquired a different character, while it is still recognizable!

As a tribute to this master and because wira wiri (= crisscross) suits me, I chose the name Wira Wiri Productions. More information about gamelan and my fieldwork research can be found in my thesis (in Dutch) from the year 2000. On this site you will find reviews and videos that have been published over time.

For my work for the Concertzender (as program maker from 1994-2004 and final editor of world music from 2006-2009) I refer to the website of the Concertzender. Between 2010 – 2012, I worked at the VPRO as web editor (Luisterpaal Radio 6 and concert reporting) for Radio 6 Soul & Jazz; and between 2014 – 2018 as editor/researcher for the TV program Vrije Geluiden. Currently I work as a freelancer on all kinds of projects, and am a member of the Transglobal World Music Chart. I would also like to refer to my blog News and Noise!.

Charlie Crooijmans, 25 juli 2010 | gewijzigd 1 augustus 2020